Select Page

با جاذبه های توریستی کاشان آشنا شویم

جاذبه های توریستی کاشان

کاشان یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مقصدهای گردشگری در ایران است و نقش مهمی در صنعت توریسم کشور دارد. قدمت این شهر به بیش از ۷,۵۰۰ سال می‌رسد که تپه سیلک شاهد این ادعا است. درواقع، کاشان بنا به شواهد تاریخی و باستان‌شناسی یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جمعی بشر در تاریخ محسوب می‌شود و خوشبختانه توانسته است تا به امروز بافت تاریخی خود را حفظ کند. با هم با جاذبه های توریستی کاشان آشنا شویم.

باغ فین

این باغ نمونه‌ای برتر از معماری باغ‌های ایرانی است و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است و جزو معروفترین جاذبه های گردشگری کاشان به حساب می آید. فین، به شکلی که الان می‌بینیم در دوره‌ صفوی ساخته‌شده و در دوره‌های بعدی مثل زندیه و قاجار عمارت‌هایی به آن اضافه کرده‌اند. باغ فین با تقارن چشم‌نوازش حدود ۳۳ هزار مترمربع وسعت دارد و چند عمارت با معماری تماشایی در آن پیدا می‌کنیم. فین که دلیل بیشتر معروفیتش به کشته شدن امیرکبیر در آن برمی‌گردد، تاج‌گذاری رسمی شاه اسماعیل صفوی را هم به خود دیده است. در طراحی باغ‌های ایرانی، آب نقش پررنگی دارد. در باغ فین کاشان هم آب در جوها روان است، از فواره‌ها می‌جوشد، در حوض‌ها آرام می‌گیرد و از حفره‌های کف حوض بیرون می‌زند. این آب از چشمه سلیمانیه با طراحی هنرمندانه‌ای به باغ می‌رسد و جریان پیدا می‌کند. درخت ارزش زیادی در باغ ایرانی دارد. اینجا هم تعداد زیادی سرو و چنار وجود دارد که بعضی‌شان کمتر از ۵۰۰ سال عمر دارند.

جاذبه های توریستی کاشان: باغ فین

جاذبه های توریستی کاشان: باغ فین

جاذبه های توریستی کاشان: مسجد آقابزرگ

مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از باشکوه‌ترین بناهای اسلامی کاشان است که با گنبد عظیم آجری و مناره کاشی‌کاری، در حال حاضر از جالب‌ترین ابنیه تاریخی کاشان به‌حساب می‌آید. این مسجد دارای سردر زیبایی است که سقفش با مقرنس‌های معلق گچی و نقاشی تزیین‌شده و دیوارهای جلوخان از کتیبه بالای سردر تا کف تختگاه‌های طرفین درگاه با کاشی‌های خشتی الوان پوشیده شده است. از نظر معماری مسجد آقابزرگ مسجد بسیار ویژه‌ای است که با استفاده از طرح گودال باغچه، ترکیب جالبی از مسجد و مدرسه دارد و غالب فضاهای طبقه زیرین مربوط به مدرسه و فضاهای همکف عمومی‌تر بوده و به مسجد اختصاص دارد.

جاذبه های توریستی کاشان: مسجد آقابزرگ

جاذبه های توریستی کاشان: مسجد آقابزرگ

حمام فین

حمام تاریخی فین که یکی دیگر از مهمترین جاذبه های توریستی کاشان است، در باغ فین کاشان قرار دارد. این حمام قدیمی به ‌دلیل قتل امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار، مشهور است. در قسمت جنوبیِ باغ فین، دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف هستند. ساخت حمام کوچک به دوره‌ی صفویه (هم‌زمان با ساخت بنای اولیه‌ی باغ فین) برمی‌گردد. نکته‌ی قابل‌توجه این حمام وجود هفت کاشی قدیمی در قسمت خزینه است که حدود ۵۰۰ سال قدمت دارند. این حمام به‌منظور استفاده‌ی خدمتکاران ساخته شده است؛ به همین دلیل از حیث معماری، ویژگی بارزی نداشته و سبب شهرتش رویدادی تاریخی است که در آن به وقوع پیوسته است. این حمام در برخی از روزهای هفته برای استفاده‌ی عموم در اختیار مردم قرار می‌گرفته است. این حمام همان مکانی است که میرزا تقی‌خان فراهانی معروف به امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار، در بیستم دی‌ماه سال ۱۲۳۰ هجری خورشیدی در آن به قتل رسید.
حمام سلطنتی یا حمام بزرگ، در دوره‌ی قاجاریه و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. البته در کنار ساخت حمام جدید، حمام کوچک را نیز که پس از پایان دوران صفوی از رونق افتاده بود، به دستور شاه مرمت کردند. ازآنجایی‌که حمام بزرگ برای استفاده‌ی فرماندهان و بزرگان دربار ساخته شده است، به لحاظ معماری اهمیت دارد و ستون‌های مرمر و سقف نقاشی شده‌اش فوق‌العاده تماشایی است.

جاذبه های توریستی کاشان : حمام فین

جاذبه های توریستی کاشان : حمام فین

جاذبه های توریستی کاشان : خانه بروجردی‌ها

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کاشان خانه بروجردی‌ها است که با معماری بی‌نظیرش یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود به‌طوری‌که همگان آن را عروس خانه‌های تاریخی کاشان می‌دانند. خانه بروجردی‌ها در محله سلطان میر احمد کاشان واقع‌شده است و معماری و گچ‌بری‌های بدیعش هر بیننده‌ای را مبهوت خودش می‌کند. معماری خانه بروجردی‌ها یکی از زیباترین نمونه‌های معماری ایرانی محسوب می‌شود. قدمت خانه بروجردی‌ها نیز به نیمه دوم قرن 13 هجری قمری و سال 1292 هجری شمسی می‌رسد. یک داستان زیبا در پشت دیوارهای خانه بروجردی‌ها وجود دارد، ماجرایی جذاب از عشقی که سرانجامش وصال است و کمتر کسی درباره‌اش می‌داند. این خانه حاصل علاقه سید مهدی نطنزی به دختر حاج جعفر طباطبایی است؛ سید مهدی نطنزی از تاجران معروف کاشان بود که به دلیل سفرهای متعددش به بروجرد، به بروجردی معروف شده بود. روزی وی به خواستگاری دختر آقای طباطبایی می‌رود (که او نیز جزو تاجران بزرگ کاشان بود) و آقای طباطبایی برای موافقت با ازدواج آن‌ها شرط ساخت خانه‌ای باشکوه همانند خانه طباطبایی‌ها در کاشان را به او می‌دهد. همین عامل باعث می‌شود تا امروز خانه‌ای به شکوه خانه بروجردی‌های کاشان را داشته باشیم و امروزه خانه بروجردی‌ها و خانه طباطبایی‌ها هر دو جزء باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی ایرانی هرساله میزبان سیل عظیم گردشگران در سفر به کاشان است.

جاذبه های توریستی کاشان : خانه بروجردی‌ها

جاذبه های توریستی کاشان : خانه بروجردی‌ها

حمام سلطان احمد

حمام تاریخی سلطان امیر احمد کاشان نمونه‌ای از منحصربه‌فردترین حمام‌های عمومی این شهر است که در محله اعیان‌نشین کاشان ساخته شد. این حمام ازنظر معماری و تزئینات جزو ده گرمابه تاریخی برتر دنیا محسوب می‌شود.  بام این حمام تاریخی یکی از زیباترین بام‌های گنبدی شکل ایران است که روی هر گنبد شیشه‌های عدسی محدب قرار دارد تا ضمن تأمین نور کافی برای قسمت‌های مختلف حمام مانع دید به داخل شود.

جاذبه های توریستی کاشان : حمام سلطان احمد

جاذبه های توریستی کاشان : حمام سلطان احمد

جاذبه های توریستی کاشان : روستای ابیانه

در ۳۵ کیلومتری نطنز اصفهان روستای ابیانه قرارگرفته، روستایی که به رنگ سرخ و کوچه‌های تنگ و باریکش معروف است. ابیانه روستایی است مثل ماسوله، وقتی از دور به آن نگاه می‌کنید روستایی چندطبقه به نظر می‌رسد طوری که پشت‌بام خانه‌های پایینی، حیاط خانه‌های بالا هستند. خانه‌ها در این روستا کوچک‌اند و پنجره‌هایی چوبی و مشبک رو به کوچه‌های باریک دارند و ایوان‌هایی که گاهی اهالی روستا در آن نشسته‌اند و خود، جزو جاذبه‌های اصلی روستا به‌حساب می‌آیند. ابیانه روستایی قرمزرنگ است به خاطر وجود معدنی در آن نزدیکی که خاک قرمز دارد.

جاذبه های توریستی کاشان : روستای ابیانه

جاذبه های توریستی کاشان : روستای ابیانه

آیا شما از این جاذبه های گردشگری شهر کاشان دیدن کردید؟ در سفر به شهر زیبای کاشان چه سوغاتی برای دوستان خود آوردید؟ یکی از بهترین سوغاتی ها در سفر به هر شهری، کارت پستال مربوط به جاذبه های توریستی آن شهر است، مثلن وقتی شما از روستای ابیانه دیدن کردید، میتوانید حس و حال خود از مشاهده آنجا را پشت کارت پستال روستای ابیانه بنویسید و در بازگشت به شهر خود آن را به دوست خود هدیه دهید. ما در فروشگاه کارت پستال، مجموعه ای متنوع از کارت پستال جاذبه های توریستی استان اصفهان و شهر کاشان را آماده کرده ایم که شما قبل، حین یا بعد از سفر به این شهر میتوانید این کارت پستالهای متنوع را سفارش دهید و به عنوان سوغاتی ارزشمند از سفر به این شهر به دوستان خود هدیه دهید.

 

مشاهده مقالات مرتبط دیگر:

 

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

به طور خلاصه سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه ما بسیار ساده است. کافیست مثل هر فروشگاه دیگری محصول مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کنید، تا مرحله پایانی یعنی ثبت آدرس پیش بروید و خرید خود را نهایی کنید. توجه کنید که پرداخت آنلاین در فروشگاه ما فعال نیست. در...

read more
همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

خدمات و محصولات چاپی جزو آن دسته از محصولات و خدماتی هستند که به دلیلی تنوع بسیار بالا در جنس مواد مصرفی، اندازه، متعلقات و پروسه و دستگاههای چاپ قیمت مشخص و قابل مقایسه ای برای آن وجود ندارد و تولیدکنندگان و چاپخانه ها و فروشگاهها معمولا با درنظر گرفتن همه مواردی که...

read more
9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

عمونوروز یا بابا نوروز، خواجه نوروز و حاجی نوروز یکی از نمادهای نوروز در باورمردمی ایرانیان است که در شب‌های جشنِ نوروز، برای بچه‌ها هدیه می آورد و به همراه حاجی فیروز سفر می‌کند. از ویژگی‌های عمو نوروز، میتوان  به زلف و ریشِ سفید، کلاهِ نمدی، کمربندِ ابریشمیِ آبی،...

read more
در خدمتتون هستیم

هر سوالی دارید میتونید در واتساپ از ما بپرسید. ما در ساعات کاری از ساعت 10 تا 17 پاسخگوی شما خواهیم بود :)

  • ⦿ آماده سازی کارت پستال چقدر طول میکشه؟
    برای سفارش ها عادی و تعداد زیر 200 عدد معمولا بین 2 تا 12 ساعت.
  • ⦿ هر تعداد کارت پستال بخوام میتونم سفارش بدم؟
    بله. از یک عدد تا چند هزار تا، هر تعدادی بخواید انجام میدیم
  • ⦿ فروش حضوری هم دارید؟
    متاسفانه نه، اول باید تو سایت ثبت سفارش کنید، آماده که شد بهتون اطلاع میدیم، میتونید تشریف بیارید تحویل بگیرید.
  • ⦿ تو سایت ثبت سفارش کنم یا واتساپ؟
    بهتره اول تو سایت ثبت سفارش کنید که همه چی ثبت شه و اشتباهی پیش نیاد. بعد از طریق واتساپ با شما در تماس خواهیم بود و کار رو پیش میبریم.
  • ⦿ واتساپ ندارم، چه کار کنم؟
    موقع ثبت سفارش در سایت، تو قسمت توضیحات بنویسید که تو ایتا یا روبیکا یا ایمیل با شما تماس بگیریم و حتمن تو روبیکا یا ایتا یه پیام به شماره 09305982118 برامون بفرستید.
  • ⦿ پیش فاکتور میخوام، چیکار کنم؟
    تو سایت ثبت سفارش کنید، پرداخت رو کارت به کارت انتخاب کنید و زمانی که با شما تماس گرفتیم بهمون بگید تا پیش فاکتور براتون ارسال کنیم.
  • ⦿ آیا موقع ثبت سفارش باید مبلغ رو آنلاین پرداخت کنم؟
    نه. در زمان ثبت سفارش از شما هیچ مبلغی دریافت نمیشه. پس با خیال راحت ثبت سفارش کنید.
  • فاطمه امامی
    فاطمه امامی
    در دسترس از تا
    EmailPhoneWhatsApp
instagram

Powered by TWChat