Select Page

با جاذبه های توریستی تهران آشنا شویم

جاذبه های توریستی تهران

تهران پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت ایران، مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. این شهر بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر باختر آسیا به‌شمار می‌رود. کلان‌شهر تهران نیز سومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است. تهران شهری با گوناگونی گروه‌های قومی است اما جمعیت خارجی آن کم است. به عنوان بزرگ‌ترین شهر فارسی‌زبان جهان، اکثریت مردم تهران را پارسیان تشکیل می‌دهند . جاذبه های توریستی تهران بیشمارند که اغلب ریشه های سیاسی و تاریخی دارند. در ادامه با برخی از جاذبه های گردشگری تهران آشنا میشویم.

جاذبه های توریستی تهران : مسجد شاه

مسجد شاه که نام سابق آن مسجد سلطانی بود از بناهای مهم دوره قاجار و یکی از جاذبه های توریستی مهم در تهران و دومین مسجد تاریخی پایتخت است. در دوره فتحعلیشاه قاجار سه مسجد به نام سلطانی در تهران، قزوین و بروجرد ساخته شد. بانی مسجد شاه تهران، آسیه خانم مادر فتحعلیشاه بود که نذر به سلطنت رسیدن پسرش بود. معماری مسجد امام از نوع مساجد چهار ایوانی است و مسجد سه ورودی در شمال، غرب و شرق دارد. سردر شمالی از سمت خیابان ۱۵ خرداد است که البته باید ۱۷ پله را پایین رفت تا به در مسجد رسید. درب اصلی، چوبی و دو لنگه است و بر بالای آن کتیبه ای سنگی قرار دارد. هر سه ورودی ابتدا به هشتی و سپس به صحن اصلی منتهی می شود که وسط آن حوض بزرگی قرار دارد. گنبد مقصوره مسجد در ضلع جنوبی و محراب و منبر مرمری ۱۲ پله ای نیز در اینجا قرار دارد. بر ورودی گنبدخانه نیز نام «السلطان فتحعلی شاه قاجار» دیده می شود. دو مناره مسجد و ساعت بین آنها بر بالای ایوان شمالی قرار گرفته که در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.

جاذبه های توریستی تهران : مسجد امام خمینی

جاذبه های توریستی تهران : مسجد شاه

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از پربازدیدترین و زیباترین مقاصدگردشگری و از قدیمی‌ترین کاخ‌های تاریخی تهران است. کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهای ارزشمند و قدیمی‌ترین کاخ تاریخی تهران است که در زمان‌های مختلف ساخته شده و تکمیل شده‌اند. این جاذبه گردشگری از نظر معماری، جذب گردشگر و ارزش آثار هنری و تاریخی که در آن قرار دارد، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و کاخ های کشور است که در تمام طول سال شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی پرشماری است. کار ساخت این بنا از زمان شاه‌عباس صفوی آغاز گشت و تا زمان قاجار و ناصرالدین‌شاه قاجار که تحت تاثیر سفرهای اروپایی خود تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد، در دست تغییر و تکمیل بود. این بنا از نظر تاریخی شاهد وقایع بسیار مهمی همچون انقلاب مشروطه و تاج‌گذاری پهلوی اول و دوم بوده است. همچنین آثار هنری زیبایی مثل تخت مرمر، سنگ قبر ناصرالدین شاه قاجار که از شهرری به اینجا منتقل شده و آثاری از کمال‌الملک و سایر هنرمندان ایرانی و خارجی در این کاخ قرار دارند. بناهای زیبایی همچون شمس‌العماره و تالار آینه و عمارت بادگیر هم بسیار مورد توجه گردشگران است.

جاذبه های توریستی تهران : کاخ گلستان

جاذبه های توریستی تهران : کاخ گلستان

جاذبه های توریستی تهران : گنبد مینا

گنبد مینا یکی از بزرگترین آسمان نماهای خاورمیانه نیز به حساب می آید و راه را به سوی تماشای آسمان و آنچه در میان زمین و آسمان قرار دارد باز کرده است؛ سازه ای زیبا و درخشان که در طراحی خود نشانه هایی از گنبد معروف مراغه را نیز دارد.  آسمان نمای گنبد مینا، سازه ای با دو کاربرد است؛ هم با شبیه ساز جالب خود جلوه ای جذاب و تماشایی از کرات، ستاره ها، کهکشان ها و … را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد و هم، در سالن سه بعدی آن می توان به تماشای فیلم های علمی با موضوع ستاره شناسی نشست. گنبد مینا جزو جاذبه های توریستی تهران است که عمر آن کمتر از 20 سال است.

جاذبه های گردشگری تهران : گنبد مینا

جاذبه های گردشگری تهران : گنبد مینا

سر در باغ ملی

یکی از نمادهای جوان شهر تهران، سردر باغ ملی یا سردر میدان مشق است. این بنا که هنوز  مدت زیادی از عمر آن نمی گذرد و قدمت آن به حدود یک قرن می رسد از بناهای به یادگار مانده ی دوره قاجار است.  بنای سردر باغ ملی یکی از آثار معماری کشورمان بحساب می آید که ترکیبی از سبک معماری ایرانی و اروپایی است که در کلاه‌ فرنگی و کاشی‌ کاری‌ها این آمیختگی جلوه ی بیشتری دارد. پی، پایه، شال ستون‌های هشت ‌گانه بنا و ساق ستون‌های آن آجری است. کتیبه ی بیرونی بنا با ابیاتی از اشعار ندیم‌الملک تزیین شده، در طراحی کاشی‌ کاری‌ها نقش دو شیر، پلنگ، شیر و خورشید و مسلسل بکار رفته است. یک دروازه مخصوص سواره‌ رو در نظر گرفته شده و دو در برای عبور پیاده ها در دو طرف سردر باغ ملی تعبیه شده است. جنس درها از چدن است و در قورخانه تهران توسط استاد محمدعلی کرمانی ساخته شده است. (جاذبه های توریستی تهران)

در کاشیکاری‌های قسمت های بالای سردر تصاویر اسلیمی، دو فرشته پیروزی، رضاشاه با تفنگ، مسلسل، میدان جنگ، تفنگ، پرچم ایران، گلوله توپ، پلنگ، آیات قرآن و اشعاری زیر کلاه فرنگی دیده می شود. قسمت بالای  بنا، دیده‌بانی، جایگاه نقاره‌ زنی و محل عبور نیروهای نظامی نقش شده و بخشی از کاشیکاری‌ های این اثر، یادبودی از کودتای سوم اسفند و فتح تهران توسط رضاخان را به تصویر می کشد و دو فرشته پیروزی، رضاشاه در حال تیراندازی و تخریب برج و بارو با توپ را نشان می دهد.

جاذبه های گردشگری تهران :سر در باغ ملی

جاذبه های گردشگری تهران :سر در باغ ملی

جاذبه های توریستی تهران : تئاتر شهر

تئاتر شهر ساخته و پرداخته فرح پهلوی و ماحصل سفرهای متعدد او به فرنگ است. این بنای چشم نواز دایره ای شکل در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس امیرعلی سردار افخمی طراحی و پس از پنج سال در روز هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد.

جاذبه های گردشگری تهران :تئاتر شهر

جاذبه های گردشگری تهران :تئاتر شهر

پل طبیعت

پل طبیعت به گفته مدیر عامل سازنده آن نماد جدیدی برای شهر تهران است و به یکی از بهترین جاذبه های توریستی تهران تبدیل خواهد شد. طراحی این پل، تلفیقی از سبک‌های معماری سنتی ایران و معماری معاصر بوده است. این سازه منحصر به فرد که در خاورمیانه، مشابهی ندارد و بزرگترین پل عبور و مرور غیر خودرویی ایران نیز هست، بارها جوایز معتبر معماری و طراحی را به خود اختصاص داده و خبر درخشش آن، در بسیاری از رسانه‌های معتبر جهانی بازتاب یافته است. این پل سه طبقه با ساختار منحنی خود بسیاری از تهرانگردان را به خصوص در شب به خود جذب می‌کند، چرا که نورپردازی ویژه‌اش، آن را به شاهکاری بصری و خالق لحظاتی رویایی تبدیل می‌کند. پل طبیعت در ارتفاع 40 متری ساخته شده و متصل کننده دو پارک بی نظیر و پرطرفدار پایتخت یعنی پارک‌های آب و آتش و طالقانی از طریق بزرگراه مدرس است. 

جاذبه های توریستی تهران : پل طبیعت

جاذبه های توریستی تهران : پل طبیعت

برج آزادی

برج آزادی که پیش از انقلاب اسلامی ایران به نام برج شهیاد شناخته می‌شد، اصلی‌ترین و یکی از مهمترین جاذبه های توریستی تهران است که در همه جای دنیا ایران را با این برج زیبا می‌شناسند. این برج زیبا هم به عنوان یک المان شهری و هم دارای فضاهای معماری بسیار زیبا و کاربردی همچون موزه کتابخانه سالن‌های چند منظوره و … است.

جاذبه های گردشگری تهران : برج آزادی

جاذبه های گردشگری تهران : برج آزادی

جاذبه های توریستی تهران : کوه دماوند

سرزمین پهناور ایران دارای کوه‌ها و قله‌های بسیاری متعددی است که در جای‌جای این سرزمین سر به فلک کشیده‌اند. در میان تمامی کوه‌های ایران‌زمین، قله دماوند که در فرهنگ کشورمان مظهر پایداری و استواری است جایگاه ویژه‌ای را دارد. از دماوند در اساطیر ایران هم یاد شده‌است و شهرت آن بیش از هر چیز به این سبب است که ضحاک (پادشاهی ستمگر و اژدهافش) در آن به بند کشیده شده‌است. در آثار ادبی فارسی نیز فراوان به این اسطوره و به طور کلّی‌تر کوه دماوند اشاره شده‌است. دماوند یکی از نمادها و جاذبه های گردشگری مهم تهران بخصوص در میان ایرانیان است.

جاذبه های گردشگری تهران : کوه دماوند

جاذبه های گردشگری تهران : کوه دماوند

کاخ سعدآباد

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتاربنا شده‌است.
مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده‌است. بخشی از این مجموعه در اختیار نهاد ریاست جمهوری و بقیه فضا، در طول سال میزبان علاقمندان به تاریخ ایرانه. کاخ های موجود در مجموعه، در زمان قاجار ساخته شده اند و سکونتگاه ییلاقی شاهان قاجار بوده اند. در این مجموعه بناهای تاریخی موزه های متعددی وجود داره، مثل موزه استاد فرشچیان ، موزه مینیاتور، موزه سبز، موزه ظروف سلطنتی و …

جاذبه های توریستی تهران : کاخ سعدآباد

جاذبه های توریستی تهران : کاخ سعدآباد

برج میلاد

برج میلاد نماد تهران، بلندترین برج ایران، ششمین برج مخابراتی دنیا و بیستمین سازه مرتفع نامتکی جهان، از بهترین و زیباترین جاذبه های توریستی تهران پبه‌ویژه در شب است. طبقات و بخش‌های مختلف برج و محوطه اطراف آن با مساحت 13000 متر و شامل تفریحات بی‌شماری است که می‌تواند ساعات بسیار خوشی را برای تهران گردان و گردشگران رقم بزند.

جاذبه های گردشگری تهران : برج میلاد

جاذبه های گردشگری تهران : برج میلاد

 

آیا شما از این جاذبه های گردشگری شهر تهران دیدن کردید؟ در سفر به شهر تهران چه سوغاتی برای دوستان خود آوردید؟ یکی از بهترین سوغاتی ها در سفر به هر شهری، کارت پستال مربوط به جاذبه های توریستی آن شهر است، مثلن وقتی شما از کاخ نیاوران دیدن کردید، میتوانید حس و حال خود از مشاهده آن اثر را پشت کارت پستال کاخ نیاوران  بنویسید و در بازگشت به شهر خود آن را به دوست خود هدیه دهید. ما در فروشگاه کارت پستال، مجموعه ای متنوع از کارت پستال جاذبه های توریستی تهران را آماده کرده ایم که شما قبل، حین یا بعد از سفر به این شهر میتوانید این کارت پستالهای متنوع را سفارش دهید و به عنوان سوغاتی ارزشمند از سفر به این شهر به دوستان خود هدیه دهید.

 

مشاهده مقالات مرتبط دیگر:

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

به طور خلاصه سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه ما بسیار ساده است. کافیست مثل هر فروشگاه دیگری محصول مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کنید، تا مرحله پایانی یعنی ثبت آدرس پیش بروید و خرید خود را نهایی کنید. توجه کنید که پرداخت آنلاین در فروشگاه ما فعال نیست. در...

read more
همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

خدمات و محصولات چاپی جزو آن دسته از محصولات و خدماتی هستند که به دلیلی تنوع بسیار بالا در جنس مواد مصرفی، اندازه، متعلقات و پروسه و دستگاههای چاپ قیمت مشخص و قابل مقایسه ای برای آن وجود ندارد و تولیدکنندگان و چاپخانه ها و فروشگاهها معمولا با درنظر گرفتن همه مواردی که...

read more
9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

عمونوروز یا بابا نوروز، خواجه نوروز و حاجی نوروز یکی از نمادهای نوروز در باورمردمی ایرانیان است که در شب‌های جشنِ نوروز، برای بچه‌ها هدیه می آورد و به همراه حاجی فیروز سفر می‌کند. از ویژگی‌های عمو نوروز، میتوان  به زلف و ریشِ سفید، کلاهِ نمدی، کمربندِ ابریشمیِ آبی،...

read more
در خدمتتون هستیم

هر سوالی دارید میتونید در واتساپ از ما بپرسید. ما در ساعات کاری از ساعت 10 تا 17 پاسخگوی شما خواهیم بود :)

  • ⦿ آماده سازی کارت پستال چقدر طول میکشه؟
    برای سفارش ها عادی و تعداد زیر 200 عدد معمولا بین 2 تا 12 ساعت.
  • ⦿ هر تعداد کارت پستال بخوام میتونم سفارش بدم؟
    بله. از یک عدد تا چند هزار تا، هر تعدادی بخواید انجام میدیم
  • ⦿ فروش حضوری هم دارید؟
    متاسفانه نه، اول باید تو سایت ثبت سفارش کنید، آماده که شد بهتون اطلاع میدیم، میتونید تشریف بیارید تحویل بگیرید.
  • ⦿ تو سایت ثبت سفارش کنم یا واتساپ؟
    بهتره اول تو سایت ثبت سفارش کنید که همه چی ثبت شه و اشتباهی پیش نیاد. بعد از طریق واتساپ با شما در تماس خواهیم بود و کار رو پیش میبریم.
  • ⦿ واتساپ ندارم، چه کار کنم؟
    موقع ثبت سفارش در سایت، تو قسمت توضیحات بنویسید که تو ایتا یا روبیکا یا ایمیل با شما تماس بگیریم و حتمن تو روبیکا یا ایتا یه پیام به شماره 09305982118 برامون بفرستید.
  • ⦿ پیش فاکتور میخوام، چیکار کنم؟
    تو سایت ثبت سفارش کنید، پرداخت رو کارت به کارت انتخاب کنید و زمانی که با شما تماس گرفتیم بهمون بگید تا پیش فاکتور براتون ارسال کنیم.
  • ⦿ آیا موقع ثبت سفارش باید مبلغ رو آنلاین پرداخت کنم؟
    نه. در زمان ثبت سفارش از شما هیچ مبلغی دریافت نمیشه. پس با خیال راحت ثبت سفارش کنید.
  • فاطمه امامی
    فاطمه امامی
    در دسترس از تا
    EmailPhoneWhatsApp
instagram

Powered by TWChat