Select Page

با جاذبه های توریستی شیراز آشنا شویم

جاذبه های توریستی شیراز

در این نوشته قصد داریم شما را با جاذبه های توریستی و گردشگری شیراز آشنا کنیم. نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، با نام‌های مختلفی نظیر: «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده‌است. شیراز در دوران بنی‌امیه به محل فعلی منتقل می‌شود، و به بهای نابودی اصطخر – پایتخت قدیمی فارس – رونق می‌گیرد. این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان، پایتخت ایران بوده‌است. شیراز به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند.

باغ دلگشا

یکی از جاذبه های توریستی شیراز این باغ است. باغ دلگشا باغی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است که در شیراز جای گرفته‌است. زندیان باغ دلگشا را به سبک معماری ساسانیان ساختند و در زمان قاجار، باغ در اختیار خانواده قوام الملک بود و کوشک‌هایی نیز به آن اضافه شد. باغ دلگشا که نخستین کلاه فرنگی ایران هم در آن به ثبت رسیده، آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش به گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال در باغ باصفایش آرمیده اند.

جاذبه های توریستی شیراز: باغ دلگشا

جاذبه های توریستی شیراز: باغ دلگشا

حمام وکیل

حمام وکیل از دیگر جاذبه های توریستی شیراز و از بناهای دوره‌ی زندیه است. ستون‌های پیچ‌دار و سقفی گنبدی با حفره‌ای در نوک آن نمای زیبایی به حمام بخشیده‌اند. مجسمه‌های مومی درون حمام نشان می‌دهند که پیشینیان چگونه پس از استحمام در گرم‌خانه‌های زیبایی که با سقف‌های طاقی‌شکل، ستون‌ها و حوضچه‌های کوچک مزین شده بودند، در کنار فواره‌ها تجدید نیرو می‌کردند.

جاذبه های توریستی شیراز: حمام وکیل

جاذبه های توریستی شیراز: حمام وکیل

جاذبه های توریستی شیراز : شاهچراغ

مقبره‌ی بدیع شاه‌ چراغ، آرامگاه دو تن از برادران امام هشتم شیعیان و ازجمله جاذبه های توریستی شیراز است. با اینکه این دو تن در قرن نهم کشته شده‌اند، اما مقبره‌ی آنها از دوران قاجار تا به امروز توسعه‌ی فراوانی یافته است. در مرکز محوطه‌‌ی آرامگاه، حوضی فواره‌دار قرار دارد و مقبره‌ی شاه چراغ با کاشی‌های آبی و آینه‌کاری‌های خیره‌کننده نمایی کاملا ایرانی را به رخ می‌کشد که همین امر آن را به یکی از زیباترین عبادتگاه‌های شیراز تبدیل کرده است. موزه‌ای در قسمت شمال غربی محوطه قرار دارد که آثار مختلفی را در ارتباط با شیراز به‌ نمایش می‌گذارد، ازجمله قرآن‌های نفیس قدیمی و دری که با طلا، نقره‌ و لاجورد تزیین شده است.

جاذبه های توریستی شیراز: شاهچراغ

جاذبه های توریستی شیراز: شاهچراغ

بازار وکیل

این مکان خوش‌منظر با صدها مغازه‌ و دکه، بازار اصلی شیراز است که یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به‌شمار می‌رود. این بازار که به‌صورت هزارتو طراحی شده است، مکانی برای خرید فرش، ادویه، طلا و جواهر و لوازم خانه و … است. حجره‌ها و مغازه‌ها، چای‌خانه‌ها، دالان‌ها، کاروانسراها و حمام‌های سنتی چشم‌نواز باعث می‌شوند که تماشای مفصل بازار بیش از یک بعدازظهر طول بکشد.

جاذبه های توریستی شیراز: بازار وکیل

جاذبه های توریستی شیراز: بازار وکیل

مسجد نصیرالملک

در نزدیکی شاه چراغ، یکی از مشهورترین ساختمان‌های شیراز یعنی مسجد نصیرالملک که به «مسجد صورتی» نیز معروف است، قرار دارد. این مسجد که یکی از جاذبه های توریستی شیراز محسوب می‌شود متعلق به دوره‌ی قاجار است و به‌خاطر فضای درونی لذت‌بخشِ رنگارنگش معروف است.

شیشه‌‌های رنگی، کاشی‌های ظریف رنگارنگ و فرش‌های ایرانی متعدد، فضایی مسحورکننده را با زیبایی‌های فراوان و هنرمندانه‌ خلق کرده‌اند که بی‌تردید غافلگیرتان می‌کند. به اینها ستون‌هایی با کنده‌کاری‌های ظریف را نیز اضافه کنید که از هر زاویه‌ نمایی چشم‌نواز خلق می‌کنند. بهترین زمان برای تماشای مسجد بین ساعت ۹ تا ۱۱ صبح است، زیرا سرسرا و فرش‌های ایرانی زیر پرتو آفتاب جلوه‌ای شگفت‌انگیز پیدا می‌کنند؛ جلوه‌ای سحر‌انگیز که شما را وادار به ثبت آن در دوربین‌تان می‌کند. این مسجد به‌لطف استفاده از تیرهای چوبی انعطاف‌پذیر در ساختار خود، زلزله‌های متعددی را پشت‌سر گذاشته است.

جاذبه های توریستی شیراز: مسجد نصیرالملک

جاذبه های توریستی شیراز: مسجد نصیرالملک

جاذبه های توریستی شیراز : دروازه قرآن

در شمال شرقی شهر شیراز دروازه‌ای قرار دارد که تنها دروازه به‌جامانده شیراز از زمان قدیم است. در قدیم قرآنی در بالای دروازه قرارداده بودند تا مسافران به سلامتی از زیر آن رد شوند؛ از آن زمان به بعد دروازه به قرآن معروف شد.  این روزها این قرآن در موزه پارس شیراز نگه‌داری می‌شود. دروازه قرآن، شب‌ها و باوجود نورپردازی دیدنی‌تر است، ضمن اینکه در ده متری‌اش مقبره خواجوی کرمانی و در ۵۰۰ متری‌اش باغ جهان‌نما قرارگرفته است.

جاذبه های توریستی شیراز: دروازه قرآن

جاذبه های توریستی شیراز: دروازه قرآن

ارگ کریم‌خان

ارگ کریم‌خان که یکی دیگر از جاذبه های توریستی شیراز است، در قرن ۱۸ میلادی توسط بنیان‌گذار سلسله‌ی زندیه، کریم‌خان زند ساخته شد. پس از انتخاب شیراز به‌عنوان پایتخت، این ارگ در کنار بناهای دیگر و در راستای برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی کریم‌خان بنا شد. این بنای چهارگوش، دارای چهار برج استوانه‌ای در چهارگوشه است که در گذشته به‌عنوان زندان استفاده می‌شدند. برج شمال شرقی ارگ که زمانی به‌عنوان حمام استفاده می‌شد، به دلیل تعبیه‌ی مخزن آب در همان دوره، تا حدودی نشست داشته است. معماری درونی ارگ عجیب‌تر از طراحی فضای بیرونی آن است. اگر وارد ارگ شوید، سایه‌ی درختان میوه و صدای آب در حوض مرکزی مایه‌ی لذتتان خواهد شد. در ادامه به موزه‌ای مربوط به دوره‌ی زندیه می‌رسید.

جاذبه های توریستی شیراز: ارگ کریم‌خان

جاذبه های توریستی شیراز: ارگ کریم‌خان

بوستان سعدی

سعدیه یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز است و با آن حوض‌های مستطیلی و پر از ماهی‌اش و باغ پر از گلش در همسایگی باغ دلگشا قرارگرفته است. اینجا جایی است که سعدی، شاعر معروف قرن هفتم روزهای آخر عمرش را در آن گذرانده و پس از مرگ در آن دفن شده است. در زمان ایلخانان بنای ابتدایی مقبره ساخته و در دوره‌های متعدد مرمت و بازسازی‌شده تا در نهایت در دوره پهلوی به شکل و شمایل امروزی‌اش درآمده و جایی شده که مردم به آن می‌آیند و شعرهای سعدی را زیر لب زمزمه می‌کنند.

جاذبه های توریستی شیراز: بوستان سعدی

جاذبه های توریستی شیراز: بوستان سعدی

حافظیه

حافظ را می‌توان پرطرفدارترین شاعر پارسی‌زبان دانست. ایرانیان از هر طبقه و فرهنگی، دست‌کم چند بیتی از اشعار حافظ را به خاطر دارند. مقبره‌ی حافظ در باغی آراسته در شمال غربی شیراز قرار دارد. حافظ در قرن هشتم از دنیا رفت و مقبره‌ی او در قرن ۱۲ توسط کریم‌خان زند به این مکان منتقل شد. روی سنگ‌های مرمر بنا اشعار حافظ کنده‌کاری شده است. در سال ۱۳۱۵ طاقی هشت‌ضلعی روی قبر قرار گرفت. این مکان بیشتر از اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز باشد، میعادگاه طرفداران حافظ از سراسر دنیاست. در محوطه‌ی آرامگاه فال بگیرید، به نکات ظریف غزل‌های حافظ بیندیشید، در چای‌خانه استراحت کنید و در حافظیه بگردید.

جاذبه های توریستی شیراز: حافظیه

جاذبه های توریستی شیراز: حافظیه

باغ ارم

همواره از باغ‌های ایرانی در ادبیات و شعر فارسی به‌عنوان بهشت زمینی نام‌برده شده است. سبک سنتی باغ ارم شیراز از طراحی باغ‌های سراسر جهان، از باغ‌های الحمرا در اندلس (اسپانیا) گرفته تا بزرگ‌ترین نمونه‌ی آن در تاج‌محل در شهر آگره تأثیر گرفته است. باغ ارم نمایشی خیره‌کننده از تمام عناصر باغبانی در ایران است، و هرگاه به کمی آرامش خاطر نیاز داشتید، دیدن از این باغ قطعاً لحظه‌ای پر از لذت و شور را بر ای‌تان به همراه خواهد داشت.

جاذبه های توریستی شیراز: باغ ارم

جاذبه های توریستی شیراز: باغ ارم

جاذبه های توریستی شیراز : عمارت زینت‌الملک

این عمارت که همنام دختر صاحب‌خانه است، در اصل اندرونی باغ نارنجستان بوده است. اتاق‌های بیست‌گانه‌ی عمارت با تابلوهای نقاشی، گچ کاری و آینه‌کاری آراسته شده‌اند. موزاییک کف اتاق‌ها طوری طراحی شده‌ است که یادآور طرح فرش ایرانی باشد. باغ‌های خصوصی عمارت به همراه فواره‌ها و درختان نخلشان، گرمای خورشید را در زمستان به دام می‌اندازند و در تابستان سایه‌ی خنک ایجاد می‌کنند. موزه‌ی زیرزمین عمارت شاید چندان برای خارجی‌ها جذاب نباشد، اما مجسمه‌های مومی اشخاص مشهور شیراز، محلی‌های زیادی را جذب می‌کند.

جاذبه های توریستی شیراز: عمارت زینت‌الملک

جاذبه های توریستی شیراز: عمارت زینت‌الملک

تخت جمشید

تخت جمشید، پایتخت آیینی امپراتوری هخامنشی بود که در زمان داریوش اول بنا گردید. این اثر تاریخی به نام‌های پارسه و پرسپولیس نیز شناخته می‌شود و شکوه و عظمت خاصی را به نمایش گذاشته است. ستون‌های بلند با نقش‌ها و طرح‌های گوناگون، همه و همه داستان‌هایی تاریخی را روایت می‌کنند و پس از گذشت سال‌ها هنوز هم پابرجا ایستاده‌اند. بقایای این شهر هنوز هم در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) به چشم می‌خورند و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی این دیار به شمار می‌رود.

جاذبه های توریستی شیراز: تخت جمشید

جاذبه های توریستی شیراز: تخت جمشید

جاذبه های توریستی شیراز : پاسارگاد

پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود که به‌فرمان کوروش دوم احداث گردید. این اثر نمونه‌ای برجسته از هنر و معماری سلطنتی هخامنشی و گواهی بی‌بدیل از تمدن پارسی است که تا به امروز پابرجا مانده است. مقبره کوروش بزرگ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پاسارگاد است که تقریباً سالم می‌باشد و به‌جز آن، کاخ بار عام، مقبره کمبوجیه، تل تخت، کاخ بار اختصاصی، کاروانسرای مظفری، هم جزء آثار باستانی موجود در پاسارگاد به شمار می‌آیند.

جاذبه های توریستی شیراز: پاسارگاد

جاذبه های توریستی شیراز: پاسارگاد

جاذبه های توریستی شیراز : نقش رستم

نقش رستم یکی دیگر از جاذبه های توریستی شیراز است که باید از آن بازدید کنید. این مجموعه‌ی باستانی بسیار باشکوه است و تا حدودی به ساختمان خزانه در شهر باستانی پترا در کشور اردن شباهت دارد. مهم‌ترین آثار تاریخی در این مجموعه شامل آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی از جمله داریوش بزرگ است که بر سینه کوه تراشیده شده‌اند. هر یک از سنگ‌تراشی‌ها دارای ورودی‌هایی است که به تالار‌هایی ختم می‌شوند که در آن‌ها، بدن این پادشاهان در تابوت‌های سنگی نهفته‌اند. این آرامگاه‌ها در زمان پیروزی اسکندر کبیر بر سپاه ایران، موردحمله و غارت قرار گرفتند.

جاذبه های توریستی شیراز: نقش رستم

جاذبه های توریستی شیراز: نقش رستم

آیا شما از این جاذبه های گردشگری شیراز و استان فارس دیدن کردید؟ میتوانید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. همینطور از شما دعوت میکنیم شما هم در تکمیل این مقاله مشارکت کنید و سایر جاذبه های دیدنی شهر شیراز را به ما معرفی کنید تا به این مقاله  اضافه کنیم.

آیا شما از این جاذبه های گردشگری شهر شیراز و استان فارس دیدن کردید؟ در سفر به شهر زیبای شیراز چه سوغاتی برای دوستان خود آوردید؟ یکی از بهترین سوغاتی ها در سفر به هر شهری، کارت پستال مربوط به جاذبه های توریستی آن شهر است، مثلن وقتی شما از تخت جمشید دیدن کردید، میتوانید حس و حال خود از مشاهده آن اثر تاریخی را پشت کارت پستال تخت جمشید بنویسید و در بازگشت به شهر خود آن را به دوست خود هدیه دهید. ما در فروشگاه کارت پستال، مجموعه ای متنوع از کارت پستال جاذبه های توریستی شیراز را آماده کرده ایم که شما قبل، حین یا بعد از سفر به این شهر میتوانید این کارت پستالهای متنوع را سفارش دهید و به عنوان سوغاتی ارزشمند از سفر به این شهر به دوستان خود هدیه دهید.

 

مشاهده مقالات مرتبط دیگر:

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

به طور خلاصه سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه ما بسیار ساده است. کافیست مثل هر فروشگاه دیگری محصول مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کنید، تا مرحله پایانی یعنی ثبت آدرس پیش بروید و خرید خود را نهایی کنید. توجه کنید که پرداخت آنلاین در فروشگاه ما فعال نیست. در...

read more
همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

خدمات و محصولات چاپی جزو آن دسته از محصولات و خدماتی هستند که به دلیلی تنوع بسیار بالا در جنس مواد مصرفی، اندازه، متعلقات و پروسه و دستگاههای چاپ قیمت مشخص و قابل مقایسه ای برای آن وجود ندارد و تولیدکنندگان و چاپخانه ها و فروشگاهها معمولا با درنظر گرفتن همه مواردی که...

read more
9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

عمونوروز یا بابا نوروز، خواجه نوروز و حاجی نوروز یکی از نمادهای نوروز در باورمردمی ایرانیان است که در شب‌های جشنِ نوروز، برای بچه‌ها هدیه می آورد و به همراه حاجی فیروز سفر می‌کند. از ویژگی‌های عمو نوروز، میتوان  به زلف و ریشِ سفید، کلاهِ نمدی، کمربندِ ابریشمیِ آبی،...

read more
در خدمتتون هستیم

هر سوالی دارید میتونید در واتساپ از ما بپرسید. ما در ساعات کاری از ساعت 10 تا 17 پاسخگوی شما خواهیم بود :)

  • ⦿ آماده سازی کارت پستال چقدر طول میکشه؟
    برای سفارش ها عادی و تعداد زیر 200 عدد معمولا بین 2 تا 12 ساعت.
  • ⦿ هر تعداد کارت پستال بخوام میتونم سفارش بدم؟
    بله. از یک عدد تا چند هزار تا، هر تعدادی بخواید انجام میدیم
  • ⦿ فروش حضوری هم دارید؟
    متاسفانه نه، اول باید تو سایت ثبت سفارش کنید، آماده که شد بهتون اطلاع میدیم، میتونید تشریف بیارید تحویل بگیرید.
  • ⦿ تو سایت ثبت سفارش کنم یا واتساپ؟
    بهتره اول تو سایت ثبت سفارش کنید که همه چی ثبت شه و اشتباهی پیش نیاد. بعد از طریق واتساپ با شما در تماس خواهیم بود و کار رو پیش میبریم.
  • ⦿ واتساپ ندارم، چه کار کنم؟
    موقع ثبت سفارش در سایت، تو قسمت توضیحات بنویسید که تو ایتا یا روبیکا یا ایمیل با شما تماس بگیریم و حتمن تو روبیکا یا ایتا یه پیام به شماره 09305982118 برامون بفرستید.
  • ⦿ پیش فاکتور میخوام، چیکار کنم؟
    تو سایت ثبت سفارش کنید، پرداخت رو کارت به کارت انتخاب کنید و زمانی که با شما تماس گرفتیم بهمون بگید تا پیش فاکتور براتون ارسال کنیم.
  • ⦿ آیا موقع ثبت سفارش باید مبلغ رو آنلاین پرداخت کنم؟
    نه. در زمان ثبت سفارش از شما هیچ مبلغی دریافت نمیشه. پس با خیال راحت ثبت سفارش کنید.
  • فاطمه امامی
    فاطمه امامی
    در دسترس از تا
    EmailPhoneWhatsApp
instagram

Powered by TWChat