Select Page

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا، بلندترین شب سال و جشن یلدا، یکی از بزرگترین جشن‌های ایرانیان است. ایرانیان باستان همواره شیفته شادی و جشن بوده‌اند، آنها از هر فرصتی برای بزرگداشت زمین و طبیعت استفاده می کردند و این جشن‌ها را با نور و روشنایی می‌آراستند. آن‌ها خورشید را نماد نیکی می‌دانستند و در جشن‌هایشان آن را ستایش می‌کردند. در درازترین و تیره‌ترین شب سال، ستایش خورشید نماد دیگری می‌یابد. مردمان ایران زمین با بیدار ماندن، طلوع خورشید و سپیده‌دم را انتظار می‌کشند تا خود شاهد دمیدن خورشید باشند و آن را ستایش کنند. خوردن خوراکی‌ها و مراسم دیگر در این شب بهانه‌ایست برای بیدار ماندن. در ادامه همراه ما باشید تا به تاریخچه شب یلدا بپردازیم

یلدا یعنی چه؟

یلدا واژه‌ای سُریانی به معنای زایش و تولد است. سریانی زبانی بود که در میان مسیحیان رواج داشت. این معنا، از بررسی و تحقیق در واژه‌نامه‌ها و کتاب‌های تاریخی به دست آمده است. ابوریحان بیرونی، دانشمند همه فن حریف و تقویم‌شناس، از شب یلدا با نام میلاد اکبر یاد می‌کند و منظور از این نام را میلاد خورشید دانسته است. دقیقا مشخص نیست که واژه یلدا چه زمان و چطور وارد زبان فارسی شده است. از تاریخ اینطور بر‌می‌آید که، مسیحیان اولیه که در روم زندگی سختی داشتند و عده‌ای از آنان به ایران مهاجرت می‌کنند. به علت نزدیکی فرهنگی، این واژه سریانی به فارسی راه پیدا می‌کند. بسیاری از ایرانیان، از واژه شب چله به جای شب یلدا استفاده می کنند. علت این نام گذاری آن است که از فردای شب یلدا، چله زمستان آغاز میشود و به همین منظور این شب را شب چله می نامند.

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا جشنی است که از هفت هزار سال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می‌گردد. هفت هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه‌شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است. جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد. خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش تاریکی شب می‌شود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره به سوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است. آغاز بازگردیدن خورشید به سوی شمال شرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زایش یا تولد دیگرباره خورشید دانسته می‌شد و آن‌را گرامی و فرخنده می‌داشتند.
در گذشته آیین‌هایی در این هنگام برگزار می‌شده است که یکی از آن‌ها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده بوده است. جشنی که لازمه آن حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است و همچنین خوراکی‌های فراوان برای بیداری دراز مدت که همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند.
یکی دیگر از دلایل گرفتن جشن در این شب زاده شدن ایزدمهر است. مهر به معنای خورشید و یکی از بغان ایرانی و هندی است و تاریخ پرستش آن به سال‌ها پیش از زرتشت می‌رسد.

آیین‌های شب یلدا

یکی از آیین‌های شب یلدا، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان‌الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می‌گشایند و فال دل خویش را از او می‌طلبند. در برخی دیگر از نقاط ایران نیز شاهنامه‌خوانی رواج دارد. نقل خاطرات و قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده‌های ایرانی دلپذیرتر می‌کند. اما همه این‌ها ترفندهایی است تا خانواده‌ها گرد هم جمع شوند و بلندترین شب سال را با شادی و صفا سحر کنند.
در سراسر ایران زمین، جایی را نمی‌یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزو آداب و رسوم آن نباشد. زیرا عده زیادی از مردم اعتقاد دارند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند، در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که پیش رو دارند سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.

جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران

ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکنند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رختخواب می‌روند تا لختی بیاسایند.
در آیین کهن بنا بر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند. دربان‌ها و نگهبانان کاخ شاهی و همه برده‌ها وخدمتکاران در سطح شهر آزاد شده و به سان دیگران زندگی می‌کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی همگی یکسان بودند. البته درستی این امر تایید نشده و شاید افسانه‌ای بیش نباشد.

خوراکی های شب یلدا

ایرانیان در این شب باقی‌مانده میوه‌هایی که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات می‌خورند و دور هم گرد هیزم افروخته می‌نشستند تا سپیده‌دم بشارت روشنایی دهد. زیرا به زعم آنان در این شب تاریکی و سیاهی در اوج خود است.

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گردهم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود. مثل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی است در قدیم اجرا می شده، به این صورت که خانواده‌ها در این شب گرد می‌آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می‌کردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، این میوه‌ها که اغلب دانه‌های زیادی دارند، نوعی جادوی سرایتی محسوب می‌شوند که انسان‌ها با توسل به برکت‌خیزی و پردانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت‌آور می‌کنند و نیروی باروری را در خود افزایش می‌دهند.

 همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخ‌شان نمایندگانی از خورشید در شب به شمار می‌روند. علاوه بر این انار از دوران بسیار قدیم میوه‌ای مقدس شناخته شده است. انار حتی در ادیان بزرگ دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد. در اساطیر و افسانه‌ها هم ذکر آن رفته است. در دین زرتشتی انار از درختان مینوی است و از عناصر مقدس و خجسته به شمار می‌رود. زرتشتی‌ها از شاخه‌ها و میوه آن در مراسم  دینی خود استفاده می‌کنند.

گفته شده است در این شب مرسوم بوده درخت سرو را که نماد آزادگی، سربلندی و پایداری می باشد، آذین بندی می نمودند. در باور پیروان آئین مهر سرو در برابر نیروهای مرگ آور مقاوم بوده است . این درخت در تاریخ طولانی ایران زمین و ادبیات آن پیام آور پایداری و نامیرایی معرفی شده است. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن آینده‌گویی می‌کنند.

آداب و رسوم شب یلدا

کارت پستال یلدا

کارت پستال یلدا

آداب و رسوم تاریخچه شب یلدا در طول زمان تغییر چندانی نکرده است و طی هزاران سال همچنان مردم همان آداب و رسوم گذشته را با اندکی تغییر حفظ کرده اند. آداب و رسومی چون روشن کردن آتش، قصه خوانی، حافظ و شاهنامه خوانی و شب زنده داری.

ایرانیان باستان در گذشته شب یلدا را دور کرسی جشن می گرفتند؛ قبل‌تر از آن دور آتش جمع می‌شدند و این روزها مجدد با برپایی کرسی، محفل خود را گرم ‌می‌کنند. آتش در گذشته نماد خورشید بود و برپا کردن آتش به خاطر پاسداش نور انجام می‌شده است. البته برخی هم عقیده دارند که آتش را برای برطرف کردن نحسی اهریمن و تاریکی روشن می‌کردند. وظیفه این آتش از بین بردن و فراری دادن تاریکی و نیروهای اهریمنی بوده است.

مثل‌گویی یا قصه‌خوانی در شب یلدا

مثل‌گویی که نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی است در قدیم اجرا می‌شده‌ است و جزو رسوم و تاریخچه شب یلدا هست به این صورت که خانواده‌ها در این شب گرد هم می‌آمدند و سالخوردگان برای همه قصه تعریف می‌کردند. مَثَل ها، قصه‌های کوچک و داستان‌های غیر واقعی اند. بیشتر قهرمان‌های آن جانوران، دیوان و پریان هستند و برای سرگرمی و خوشایند کودکان گفته و یا نوشته می‌شوند. در هر نقطه‌ای از کشور قصه‌های مربوط به فرهنگ خودشان رواج بیشتری دارد. مثلا آذربایجانی‌ها قصه حسین کرد شبستری می‌خوانند و خراسانی‌ها بیشتر از داستان‌های شاهنامه داستان سرایی می‌کنند.

هدیه دادن و ارسال کارت پستال برای عزیزان

در تاریخچه شب یلدا مرسوم است که بزرگترها هدیه های کوچکی به عزیزان خود میدهند، یک کتابچه داستان، یک یادگاری یا یک کارت پستال. همین طور افرادی که از عزیزانشان دور هستند، با ارسال کارت پستال یلدا در این جشن بزرگ که کم از نوروز باستانی در میان ما ایرانیان ندارد، به عزیزانشان یادآور میشوند که به یادشان هستند و نشان میدهند که در این جشن یلدا، جای عزیزانشان در کنارشان خالی است.

ما در فروشگاه کارت پستال بیش از 100 مدل کارت پستال یلدا آماده کرده ایم که شما می توانید از این کارت پستال های آماده، برای ارسال پستی به عزیزانتان استفاده کنید.

چاپ اختصاصی کارت پستال یلدا برای شرکتها

جشن شب یلدا، برای شرکتهای ایرانی جزو جشنهای مهم و بزرگ است. شرکتها و کسب و کارها در این شب هدایایی از جمله آجیل و تنقلات، کتاب، هدیه های نقدی و برخی اقلام تبلیغاتی را آماده میکنند و در این روز به همکاران و کارمندان خود اهدا می کنند. در این بین جای خالی کارت پستال شب یلدا با چاپ اختصاصی متن و لوگو شرکتها خالی بود که ما این جای خالی را برای آنها پر کردیم.

شما میتوانید از میان بیش از 100 مدل متنوع کارت پستال یلدا، طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید و ما با چاپ متن سفارشی شما داخل کارت و همینطور لوگوی شرکتتان پشت کارت طی کمتر از 1 روز کاری، کارت پستالهای کاملا سفارشی و اختصاصی شما را هر کجای تهران و ایران که باشید، برای شما ارسال می کنیم.

کارت پستالهای سفارشی شده، اقلام تبلیغاتی شما را در ذهن مخاطبانتان ماندگارتر می کند. پس پیشنهاد ما به شما این است که از این فرصت استفاده کنید و شب چله امسال را با چاپ اختصاصی کارت پستال یلدا، متفاوت تر جشن بگیرید.

 

مقالات مرتبط با این نوشته:

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − پنج =

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

صفر تا صد سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه

به طور خلاصه سفارش چاپ کارت پستال عید نوروز در فروشگاه ما بسیار ساده است. کافیست مثل هر فروشگاه دیگری محصول مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کنید، تا مرحله پایانی یعنی ثبت آدرس پیش بروید و خرید خود را نهایی کنید. توجه کنید که پرداخت آنلاین در فروشگاه ما فعال نیست. در...

read more
همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

همه چیز در مورد قیمت کارت پستال عید نوروز 1403

خدمات و محصولات چاپی جزو آن دسته از محصولات و خدماتی هستند که به دلیلی تنوع بسیار بالا در جنس مواد مصرفی، اندازه، متعلقات و پروسه و دستگاههای چاپ قیمت مشخص و قابل مقایسه ای برای آن وجود ندارد و تولیدکنندگان و چاپخانه ها و فروشگاهها معمولا با درنظر گرفتن همه مواردی که...

read more
9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

9 مدل کارت پستال تبریک نوروز کودکانه با طرح حاجی فیروز و عمو نوروز

عمونوروز یا بابا نوروز، خواجه نوروز و حاجی نوروز یکی از نمادهای نوروز در باورمردمی ایرانیان است که در شب‌های جشنِ نوروز، برای بچه‌ها هدیه می آورد و به همراه حاجی فیروز سفر می‌کند. از ویژگی‌های عمو نوروز، میتوان  به زلف و ریشِ سفید، کلاهِ نمدی، کمربندِ ابریشمیِ آبی،...

read more
در خدمتتون هستیم

هر سوالی دارید میتونید در واتساپ از ما بپرسید. ما در ساعات کاری از ساعت 10 تا 17 پاسخگوی شما خواهیم بود :)

  • ⦿ آماده سازی کارت پستال چقدر طول میکشه؟
    برای سفارش ها عادی و تعداد زیر 200 عدد معمولا بین 2 تا 12 ساعت.
  • ⦿ هر تعداد کارت پستال بخوام میتونم سفارش بدم؟
    بله. از یک عدد تا چند هزار تا، هر تعدادی بخواید انجام میدیم
  • ⦿ فروش حضوری هم دارید؟
    متاسفانه نه، اول باید تو سایت ثبت سفارش کنید، آماده که شد بهتون اطلاع میدیم، میتونید تشریف بیارید تحویل بگیرید.
  • ⦿ تو سایت ثبت سفارش کنم یا واتساپ؟
    بهتره اول تو سایت ثبت سفارش کنید که همه چی ثبت شه و اشتباهی پیش نیاد. بعد از طریق واتساپ با شما در تماس خواهیم بود و کار رو پیش میبریم.
  • ⦿ واتساپ ندارم، چه کار کنم؟
    موقع ثبت سفارش در سایت، تو قسمت توضیحات بنویسید که تو ایتا یا روبیکا یا ایمیل با شما تماس بگیریم و حتمن تو روبیکا یا ایتا یه پیام به شماره 09305982118 برامون بفرستید.
  • ⦿ پیش فاکتور میخوام، چیکار کنم؟
    تو سایت ثبت سفارش کنید، پرداخت رو کارت به کارت انتخاب کنید و زمانی که با شما تماس گرفتیم بهمون بگید تا پیش فاکتور براتون ارسال کنیم.
  • ⦿ آیا موقع ثبت سفارش باید مبلغ رو آنلاین پرداخت کنم؟
    نه. در زمان ثبت سفارش از شما هیچ مبلغی دریافت نمیشه. پس با خیال راحت ثبت سفارش کنید.
  • فاطمه امامی
    فاطمه امامی
    در دسترس از تا
    EmailPhoneWhatsApp
instagram

Powered by TWChat